02-08-2011

En we gaan verder

Hola!

We zijn alweer een week verder, dus tijd voor een nieuw berichtje.
Op school gaat alles zijn gewone gangetje (of toch wat hier gewoon is), maar de lessen worden nu wel zeer saai. Het is eigenlijk een beetje stom dat ik in biologie zit op school, want dat is de klas waarin de mensen nog werken tijdens de lessen en ik heb echt heel veel biologie en chemie. Hoewel het allemaal wel herhaling is van wat ik heb gezien in Belgie, kan ik meestal toch niet volgen wat de leerkrachten daar allemaal staan te verkondigen en begrijp ik soms echt niet wat een oefeningen hier gemaakt worden.
Op dinsdag had ik geluk. We gingen een universiteit bezoeken dus ik had alleen maar de laatste twee uur les. Niet dat het heel interessant was op de universiteit, maar ja geen les he. Omdat we in de namiddag ipv spaanse les musea gingen bezoeken, kon ik eerst naar huis om eens middag te eten en ik heb iets typisch van hier gegeten. Het heette iets zoals platinia, maar ben de naam wat vergeten. Het was een waterige soep met aardappelen, ajuin, vlees, ei, ... en heeft me wel gesmaakt. Daarna dan snel met de taxi naar Plaza Murillo waar we hadden afgesproken om de musea te gaan bezoeken. De tijd dat we wachtten op de rest, was ik overweldigd door de enorme hoeveelheid duiven er op dat plein zaten. Echt heeeel veel. De musea zelf waren niet al te bijzonder vond ik. Meestal nogal klein en ja niet zo heel interessant, maar we moesten het toch eens gezien hebben. Daarna gingen we nog even naar Iustus, een toeristische straat waar heel veel leuke dingen worden verkocht zoals tassen en pennenzakken in alle kleuren van de regenboog. Ik heb nu nog niets gekocht, maar ga zeker meer tegen het einde van mijn jaar hier souveniers inslaan. Een deeltje van dit deel van de stad is ook de heksenstraat en daar worden allemaal stenen ed verkocht die speciale krachten zouden hebben. Mijn oudste broer vertelde dat je er ook je toekomst kon laten voorspellen en dat hij daar eens met mij naartoe zou gaan. Om de dag af te sluiten gingen we met enkele Vlaamse AFSers en een Duitser naar cafe Beirut, waar ik mijn eerste boliviaans bier heb gedronken, namelijk PaceƱa. En ik moet zeggen dat dat best wel lekker was.Het was een gezellige avond.
's Nachts was iets minder gezellig, want mijn maag had het typische gerecht niet zo goed ontvangen. De volgende ochtend ging het al een heel pak beter, maar ik besloot toch maar geen risico te nemen en een dagje thuis te blijven. Vermits de gordijnen in mijn kamer niet veel licht buitenhouden, heb ik niet echt lang kunnen uitslapen en heb ik me toch aardig verveeld. Naar de spaanse les ben ik wel gegaan want ik moest het huis uit en de lessen zijn wel vrij belangrijk. Ik kroop vroeg mijn bedje in.
Op donderdag was het plan om met de AFSers naar iemands huis te gaan en daar een filmpje te kijken, maar we hadden een hongertje dus gingen we eerst naar Megacenter, waar we chicken wings gingen eten in Factory (het amerikaanse restaurant waar ik de eerste avond hier ging eten) en als dessert aten we een zalige brownie met ijs. Ik denk dat ik hier vaste klant ga worden voor die brownie. Omdat het al wat laat werd om nog een film te gaan kijken, hebben we gewoon wat rondgehangen in Megacenter en daarna ben ik voor het eerste helemaal alleen met de minibus naar huis gegaan. Het rook er niet al te fris, maar ik was al blij toen ik me kon orienteren en vlot thuis geraakte, mooi op tijd.
Vrijdag was het de verjaardag van de school en was het het eerste lesuur zangstonde in de sportzaal. Veel verstond ik er niet van, maar ik vond het wel hilarisch hoe de jongens uit volle borst het schoollied (ik vermoed toch dat het dit lied was dat ze zongen) meezongen. Jammer genoeg besloot ik 's ochtends om mijn fototoestel niet mee te nemen, dus kon ik geen foto nemen van het event, maar er zullen er nog volgen. 's Avond ben ik dan met mijn gastgezin en een ander gezin gaan eten. Wat best wel grappig was, was dat het menu op een Ipad stond, maar dat mijn pastaschotel bijvoorbeeld maar 3,30 euro kostte. Het was wel lekker, maar zoveel olie! Daarna gingen we nog naar de bowling en ik heb heel slecht gespeeld, maar het was wel leuk. We kwamen rond 2u thuis en ik was echt doodmoe.
Zaterdagochtend heb ik mijn kamer wat opgeruimd en in de namiddag ben ik met mijn gastvader naar de Entrada de Universidad gaan kijken. Dat is een parade waarin typische dansen van Bolivia worden gedanst. Jammer genoeg volgden de groepen nogal traag op elkaar op en scheen de zon plat in mijn gezicht, dus ik was toch ook weer blij als we naar huis gingen. Heb heel veel foto's genomen en de kabel is onderweg dus hopelijk volgen er snel foto's. Daarna zijn we naar het zwembad geweest en heb ik enkele lengtes gezwommen. Veel kon ik echter niet zwemmen, want ik was echt meteen bekaf. Maar ik vond het wel fijn dus ik denk dat ik hier regelmatig eens ga gaan zwemmen, kwestie van de fysiek wat op peil te houden. 's Avonds keken we naar The Dead Poets Society en aten pizza. Mijn ogen vielen alweer toe, dus sliep snel in.
De volgende ochtend moest ik normaal met mensen van mijn klas samenkomen om een of ander werk voor school te maken, maar net toen ik klaar was om te vertrekken, kreeg ik te horen dat het niet doorging. Voor niks opgestaan dus en het werd weer een vrij saaie dag. 's Avonds ben ik dan nog met mijn gastvader bij familie op bezoek geweest waar ik op de WII heb gespeeld en daarna nog even naar de supermarkt. Ik dacht dan nog een filmpje te kijken op de televisie, maar hij was gedubt dus besloot ik maar te gaan slapen.
En dan vandaag was een heel leuke dag. Tijdens de spaanse les kwam er opeens een Boliviaan langs die twee jaar geleden in Belgie was en verbazend goed Antwerps sprak (hij had hier gewoond dus dit was Nederlands voor hem). Echt we waren heel verbaasd dat iemand op een jaar tijd zo goed Nederlands kon leren! Hij kwam langs om de Vlamingen hier te leren kennen en dus gingen we iets drinken. Het was heel gezellig en zullen hem hier waarschijnlijk nog vaak zien. Daarna moest ik te voet naar huis en wonder boven wonder heeft mijn gevoel mij in de juiste richting gestuurd.
Hoewel alles hier in orde is, mis ik Belgie toch ook wel. Vooral wanneer ik niets te doen heb, is het niet altijd gemakkelijk. Maar telkens wanneer ik de Vlamingen zie tijdens de spaanse les kikker ik weer helemaal op en zie het weer helemaal zitten.
Iets om naar uit te kijken hier is het trabajo social met de school. Van 26 augustus tot 16 september gaan we dan naar the middle of nowhere, waar we vrijwilligerswerk gaan doen. Ik denk dat we gaan helpen met het opbouwen van een dorp, maar ben niet helemaal zeker. Er is geen douche, geen wc en het gaat er vermoedelijk heel warm zijn omdat het in de laagvlakte is (ergens in de buurt van Trinidad), maar iedereen dat het ooit al gedaan heeft, zegt dat het echt een superervaring is dat je nooit meer vergeet. Het zal hard worden, maar ik zie het wel zitten.
Ik ben ook voor de eerste keer afgezet door een cholita (typische vrouwtjes met bolhoeden). Ik kocht een telefoonkaart, maar die was al eens gebruikt. Gelukkig was het maar 1 euro waard, dus zo erg was het niet, maar volgende keer zal ik toch beter opletten.

Zo, jullie zijn weer helemaal bij!

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten