26-07-2011

Nog meer school en weekend

Hola!

Jaja, ik doe mijn best! Alweer een bericht, al zal het niet zo lang zijn deze keer.
Ik ben dus de hele week naar school geweest en daarna telkens de spaanse les. School is nog altijd chaos, maar ik begin mijn weg toch al wat te vinden. Met het Spaans gaat het nog niet zo heel goed. Begrijpen begin ik wel al aardig te kunnen, maar mijn spreken is nog steeds zeer slecht. De uitspraak is niet zo gemakkelijk en mijn woordenschat is nog niet uitgebreid genoeg. De verleiding is te groot om Engels te spreken, maar ik ga mijn best doen om meer te proberen.
Vermits de auto's hier als zot rijden en het de voetganger is die voorrang moet geven aan de auto's gebeuren er geregeld wel eens kleine ongelukjes. Zo heeft mijn broer hier de spiegel eraf gereden omdat iemand opeens zijn deur open deed. Ik verschoot wel even, maar het was niet zo erg.
Vrijdagavond was er een feestje voor de AFSers die nu terug zijn aangekomen in Bolivia. Eerst waren we in een huis dat al zeer groot was en daarna gingen we naar een ander huis dat nog groter was met binnenzwembad en al. Ik begrijp het hier soms niet zo goed. Alle huizen waar ik hier al ben geweest zijn groot en vrij luxe. Alleen centrale verwarming kennen ze hier nergens. En natuurlijk vloeide de drank weer rijkelijk (niet naar mij) en belandde een groot deel van het gezelschap in het zwembad.
Zaterdag heb ik niet echt iets gedaan buiten me verveelt, dus die dag viel wat tegen. 's Avonds ben ik dan nog een nieuwe pyjama en schoenen gaan kopen met mijn gastvader want ze vinden hier dat ik dat nodig heb. Ik knik dan maar ja he.
Zondagochtend gaan mijn broers en gastvader hier altijd voetballen. Ik ben dan met mijn gastmoeder en Susu (de oma) naar El Prado gegaan. Dat is, volgens mijn reisgids, de belangrijkste verkeersader van La Paz. Te voet is dat op 5 minuten van mijn appartement. Elke zondag is het hier markt, dus zijn we daar een kijkje gaan nemen. Het was wel een leuke markt met mooie spulletjes enzo, maar ik heb nog niets gekocht qua souveniers ofzo, daarvoor is er nog tijd genoeg. Ik heb wel een sjaal gekregen. Verder heb ik geleerd wat traaaaag stappen is. Dat is dus twee trage stappen van in Belgie vooruit en terug een achteruit. Echt ongelooflijk traag!! Het valt hier ook wel op dat de meeste mensen hier op straat nooit doorstappen. Altijd op het dooie gemak. 's Middags zijn we dan pasta gaan eten en 's avonds zijn we nog even wat dozen gaan opsnijden en terug dichtplakken op het bedrijf van mijn gastvader. Om de dag af te sluiten nog snel even naar de supermarkt. Op zondagavond 21u!?
En vandaag is de schoolweek weer begonnen. 

Enkele dingen die me zijn opgevallen hier in Bolivia
- water en frisdrank is hier enorm goedkoop, maar chips kost hier zelfs meer dan in Belgie
- hier wordt enorm veel plastic gebruikt, alles wordt ingepakt en nog eens ingepakt ...
- mijn naam ondertussen al meer als Iby wordt uitgesproken
- ik geen empalada heb gegeten zoals ik in vorig bericht zei, maar een empanada (en die echt heel lekker zijn)
- ze overal suiker op doen, ook al is het fruit superzoet
- je hier spruitjes kan kopen
- de douche hier echt te ingewikkeld is... 
- het hier om 19u als pikdonker is
- de mensen hier nog vrij vaak aziatisch lijken

Zo, dat was het weer!

Tot binnenkort!

Ps: Vermits ik de kabel van mijn fototoestel vergeten ben, wordt het nog wat wachten op foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten