13-08-2011

De eerste maand zit erop

Hallo Belgie!

De eerste maand zit erop, dus nog tien te gaan. De tijd lijkt altijd sneller en sneller te gaan en dat lijkt me een goed teken!

Wat heb ik de laatste twee weken gedaan?
Ik heb de eerste keer LO gehad op school, maar na nog geen 15 minuten moest ik het al opgeven. Het was niet bepaald zwaar, maar door die hoogte lukte het niet echt en was het beter om erbij te gaan zitten.
Donderdag 4 augustus had ik dan mijn eindtest Spaans en het was wel goed gelukt. Enkele dagen geleden kreeg ik mijn score en met 97% had ik de beste score van de Vlamingen. Goed he! Jammer genoeg wilt dit niet zeggen dat het praten en communiceren in het Spaans zoveel beter gaat. Ik doe mijn best, maar de verleiding om Engels te spreken blijft toch nog altijd heel groot. Maar de drang om Spaans te kunnen praten blijft groeien dus ik ga er eens echt werk van maken nu!
De lerares van Spaans had homemade empanadas meegebracht en die waren heel lekker. De beste dat ik hier tot nu toe gegeten heb. Misschien dat we eens bij haar thuis gaan samenkomen zodat ze ons kan leren hoe ge dat moet maken. Daarna ben ik met de twee Vlaamse meisjes en twee andere meisjes mijn nagels laten gaan lakken. Dat kost hier toch geen geld en dat leek ons wel eens fijn. Ik vond het nu ook niet speciaal goed gedaan bij mij eigenlijk dus ik ga er geen gewoonte van maken.
Vrijdag 5 augustus had ik geen les omdat het de volgende dag onafhankelijksdag was en er dan een parade gehouden werd met bijna alle scholen van La Paz. En zoals velen waarschijnlijk al gezien hebben op facebook mocht ik mijn uniformpje aantrekken. Die schort draag ik dus elke dag, maar gewoon over mijn kleren, de hakken en blote benen laten we dan achterwegen. Eigenlijk was het wel een beetje belachelijk want we hebben daar echt twee uur staan wachten tot het onze beurt was en de parade lopen duurde misschien tien minuten. Na de parade ben ik met enkele mensen van mijn klas empanadas gaan eten. Mijn broers waren in de buurt dus ik kon met hen in de auto naar huis dus dat was een meevaller. In de namiddag ben ik dan naar de repetitie geweest voor la verbena, een festival op school dat nu vrijdag was. En 's avonds was er dan een feestje met de mensen van la promocion en dat was eindelijk eens een feestje waar wat meer ambiance was. Want gewoon zitten en drinken is ook maar saai op den duur. Ze hebben mij wat cumbia geleerd, maar er valt nog veel te leren. Het was een leuke avond, maar omdat ze opeens waren beginnen vechten, was het vrij vroeg gedaan. 
De zaterdag heb ik niet veel gedaan tot 16u. Dan moest ik samenkomen om een werkje te maken voor school met enkele meisjes van mijn klas. Dat was eigenlijk vrij saai, maar kom. Daarna ging ik opgehaald worden door mijn broer, maar ik heb er wel een uur op moeten wachten. Het was dus vrij laat al toen ik thuiskwam dus heb ik snel iets gegeten en daarna had ik met drie Vlamingen en de Boliviaan die een jaar in Belgie was geweest afgesproken om eerst iets te gaan drinken en daarna naar Forum te gaan, een vrij populaire discotheek hier, maar ik heb er toch ook al veel negatieve dingen over gehoord. Jammer genoeg deden ze deze dag heel moeilijk omdat het de onafhankelijkheidsdag was en er veel volk was. Na lang proberen raakte ik dan toch ook binnen, maar omdat een van de Vlamingen maar niet werd toegelaten, gingen we terug naar buiten en zijn we opnieuw iets gaan drinken. Het was toch nog een fijne avond uiteindelijk.
En zondag ging ik dan naar een soort van boekenbeurs hier en dat was echt ongelooflijk saai. Amaai. Hoewel ik thuis ook niet veel te doen had, was ik toch blij om thuis gewoon wat tv te kijken. 
En dan terug een nieuwe schoolweek. Ik had geen Spaanse lessen dus kon ik naar de repetities gaan voor la verbena. 
Op woensdag was er dan ook een welkomstfeestje van AFS. Te voet doe ik er normaal 10 minuten over om aan het kantoor te geraken, maar omdat het avond was ging ik met de taxi en deed ik er 30 minuten over. Ik was niet zo zeer op tijd vertrokken omdat de Bolivianen normaal toch altijd te laat komen, maar ze waren toch al bezig toen ik aankwam. Maar ik heb als argument dat ik me aan de cultuur aanpas. We kregen de regels nog eens te horen en wat extra tips en we kregen ook onze counselor. Dat is de persoon die ge tijdens het jaar regelmatig eens moet opzoeken om gewoon eens te praten of als ge problemen hebt, is het de bedoeling dat ge eerst naar die persoon gaat alvorens naar AFS te stappen. En mijn counselor is de Boliviaan die in Belgie was, dus dat is wel dik in orde. Daarna zijn we nog naar het huis van mijn counselor gegaan om iets te drinken. Allemaal heel gezellig. 
Licht aangeschoten, kwam ik thuis en in plaats van in mijn bed te kunnen kruipen, waren ze aan het wachten in de keuken tot het twaalf uur was want dan was het de verjaardag van mijn gastmama. Dus eerst nog een stukje taart gegeten en wat gebabbeld en daarna eindelijk in bed.
De volgende dag op school moest ik verkleed als smurf eten gaan vragen bij de kleine kindjes op school voor het trabajo social. Het was wel grappig, maar de blauwe shmink van ons gezicht vegen was iets minder leuk. Er was even stress dat we enkele dagen met een lichtblauw gezicht zouden moeten rondgelopen hebben. 
En dan gisteren (vrijdag) was er geen les omdat alles klaargemaakt moest worden voor la verbena. Wij van de promo moesten wel op school zijn in de ochtend, maar we hebben toch een beetje langer geslapen. Eerst alle tafels en stoelen klaarzetten en daarna nog wat gerepeteerd voor de dansjes. Thuis gaan eten, naar de Spaanse les en dan terug naar school om cola te gaan verkopen. We moesten maar twee flessen leeg krijgen, maar we hebben er toch nog lang over gedaan. Daarna wat gegeten, rondgelopen en dan moesten we dansen. Het was wel heel leuk want de sfeer onder de promos was echt geweldig. Ik was blij dat ik uiteindelijk toch meedanste want het was echt tof. Daarna trad Octavia op, een van de populairste bands van Bolivia en die zijn nog wel goed. Alleen was ik het tegen het einde wel wat beu want ik kon natuurlijk nooit de tekst meezingen zoals alle anderen. Daarna was er dan ook nog een feestje bij iemand thuis, maar iedereen was vrij moe dus het was nogal een dooie boel. Mijn gastbroer had echter nog vrij veel energie dus we zijn nog vrij lang gebleven. Om 4u30 lag ik dan eindelijk in mijn bed. 
En dan vandaag uitgeslapen en lui geweest en dit bericht geschreven en straks waarschijnlijk naar Forum, als we binnen geraken ten minste.

Zo, dat was het weer eens!

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten