04-12-2011

Santa Cruz!

Hola!

Jaja, weeral een berichtje! Deze keer over mijn reisje naar Santa Cruz en enkele andere leuke dingen.

Enkele Belgen die hier in andere steden wonen, keerden na de reis met AFS nog niet naar huis, maar bleven nog enkele dagen langer want op 15 november kwam David Guetta namelijk naar La Paz. In België zou ik nooit naar zijn concert gaan al is het omdat dat veel te duur zou zijn, maar voor €35 had je al een ticket voor de beste plaatsen dus vonden we het wel de moeite om daar eens naartoe te gaan en ik heb het me niet beklaagd! Het duurde wel een tijdje vooraleer den David verscheen, maar het was het wachten waard. Sympathieke kerel en het was een dik feestje!
De dag daarna vertrok iedereen dan grotendeels terug naar huis dus gingen we 's middags allemaal samen nog iets eten en 's avonds gingen we hen uitwuiven.
De dagen daarna heb ik wat afgesproken met vrienden en wat genoten van mijn eerste daagjes zomervakantie. De temperatuur hier in La Paz stijgt hier trouwens ook aanzienlijk. De laatste dagen worden temperaturen van 20 tot 25 graden gehaald, wat eigenlijk ongewoon hoog is voor La Paz. Maar er zijn ook wat mindere dagen dat het veel regent en bewolkt is.
Ik zou dus naar Santa Cruz gaan samen met Michelle en Stans (de twee andere meisjes van België die in La Paz wonen) en het plan was om zaterdag de 20ste de vertrekken. Dit was even buiten AFS gerekend, die hier in La Paz toch net iets strenger zijn dan in de andere comité's en ons dus pas toestemming voor maandag gaven. Dat was even een domper, maar twee dagen is nu ook niet het einde van de wereld, hé.
Maandagavond stonden we dan gepakt en gezakt aan de terminal om met de bus te vertrekken. Na enige vertraging waren we dan toch eindelijk weg. Het is een lange tocht van normaal ongeveer 14u, maar je rijdt 's nachts en dat zijn bussen van drie rijen waarin je je zetel vrij plat kan leggen, bus cama (bus bed) heet dat dus dat is wel een relatief comfortabele reis. Maar vermits Bolivia sociaal en economisch niet echt een stabiel land is, zijn er vaak blokkades en natuurlijk hadden wij ook prijs. Gelukkig helpt wat geld om een andere weg, weliswaar door een dorpje dat er niet op gemaakt is om bussen door te laten, te nemen en hebben we uiteindelijk maar enkele uurtjes vertraging opgelopen. Tegen de middag kwamen we dan aan en werden we opgewacht door Jolien en we stonden al direct in ons zap, zo warm! We gingen eerst iets eten bij Jolien en dan hebben we de rest van de namiddag besteed aan het zoeken van een hostel. Gelukkig eentje gevonden dat ons heel goed bevallen is. 's Avonds iets gaan eten en dan vroeg gaan slapen want het was toch een vermoeiende reis geweest.
Alle drie waren we ook met een missie gekomen, we moesten namelijk een kleed vinden voor ons graducion. Blijkbaar is Santa Cruz hiervoor dé geschikte plaats, maar we hebben toch heel hard moeten zoeken om iets te vinden dat ons min of meer aanstond. Den H&M of de Zara mis ik hier toch om kleren te kopen hoor, hier in Bolivia is het echt niet veel soeps! 's Avonds gingen we dan iets drinken en amaai, het bier bleef maar vloeien, maar ik heb er niets van gevoeld. Blijkbaar hebben we al goed getraind daarboven in La Paz!
De volgende dag hebben we een bbq gedaan en dat heeft heel hard gesmaakt. Ik heb vooral groentjes gegeten want dat is iets dat ik hier nog altijd veel te weinig voorgeschoteld krijg. En dan 's avonds was er een concert van Calle 13, een vrij populaire en bekende band en het was inderdaad wel goed, alleen spijtig dat ik geen enkel liedje kende, haha.
Op vrijdag was Lore, een belgische dat in Santa Cruz woont, jarig en gingen we naar Aqualand, een pretpark met water. Niet ontzettend groot, maar wel genoeg om je een hele dag te amuseren. Omdat ik weet dat mijn huid nogal gevoelig is voor de zon, smeerde ik braaf factor 55, maar de zonnecrème bleek toch niet zo waterproof te zijn als ze beweerde op de verpakking dus had ik het 's avonds weer zitten. Een mooi rood kleurtje dat nu sinds twee dagen aan het vervellen is, maar gelukkig viel het allemaal toch nog mee en heb ik er eigenlijk niet echt last van gehad. Daarna gingen we dan nog taart gaan eten in het huis van Lore en begonnen we een filmpje te kijken. Ik zag echter alleen het eerste deel want als snel lag ik in slaap. Snel de taxi in dus en naar het hostel.
En dan was het al onze voorlaatste dag! 's Middags ging ik eten met mijn nonkel hier en de zus van mijn oma Susu en toen ik terugkeerde naar het hostel lagen mijn vriendinnetjes vredig te slapen. Het was die dag warmer dan de andere dagen dus namen we een lange siësta en tegen 18u vertrokken we dan om naar een folkoristische stoet te gaan kijken. In België zou je mij daar niet naartoe krijgen, maar hier is dat echt leuk om te zien omdat dat echt leeft onder de mensen en de Bolivianen hier echt fier op zijn. Daarna gingen we naar Rik zijn huis, een andere Vlaming die in Santa Cruz woont, en dronken we een drankje terwijl we ons wat probeerden af te koelen in het zwembad door voetje te baden. In Santa Cruz koelt het namelijk nooit af, 's nachts om 2u is het nog altijd 25 graden of meer. Een pul of truitje hebben we daar echt niet nodig gehad! Daarna vertrokken we naar een bar, Ganesha, waar een leuk feestje aan de gang was met allemaal muziek van de Backstreet Boys en Britney Spears. We hebben ons echt goed geamuseerd en de tijd vloog voorbij. We hadden wel honger gekregen dus zochten we iets om te eten. Het was ongeveer 5u30 en het was al klaar dus aten we eigenlijk hamburgers als ontbijt. Terug naar het hostel om enkele uurtjes te slapen, maar niet te lang want we konden maar ontbijten tot 10u en het ontbijt was toch net iets te lekker om te laten staan. En dan was het al de laatste dag. We gingen nog wat rondhangen in het park en dan iets eten om dan de bus op te stappen, niet naar La Paz, maar wel naar Cochabamba. De tickets naar La Paz waren namelijk extreem duur dus kregen we de raad om via Cochabamba te gaan, dit zou goedkoper zijn. Nog voor we vertrokken begonnen de problemen al dat we moesten bijbetalen en werden we op ik heb geen idee welke bus gezet. De situatie stond mij helemaal niet aan en ik moest mij dan ook even rustig houden, maar we konden niet veel doen dus vertrokken we uiteindelijk. Zoals verwacht waren er opnieuw blokkades dus op zo'n 30km voor Cochabamba stopt de bus en stapt iedereen uit. Voor ons was dit de eerste keer dus we wisten niet zo goed wat gedaan. Gelukkig waren er enkele mensen die onze hulpeloze gezichten zagen en ons in een taxi zetten die ons naar onze bestemming zou brengen. Maar niets was minder waar. Opnieuw blokkades, opnieuw uitstappen dus. We staken de blokkade (stel je hier niet teveel bij voor, twee bomen en wat roepende mensen in het midden van de baan is voldoende om een blokkade te zijn) te voet over en namen een andere taxi. Daarna nog even te voet en we waren in het busstation van Cochabamba. Nu dus een ticket naar La Paz en dan zijn we thuis, dachten we. Er waren nog meer blokkades en zolang die niet werden opgeheven werd er geen enkel ticket verkocht. Goed, ja, daar stonden we dan! Gelukkig zitten er ook daar enkele Vlamingen en hebben die ons opgevangen. Indien nodig konden we bij iemand van hen blijven slapen dus uiteindelijk viel het allemaal nog mee. We gingen dan maar naar de film en 's avonds aten we charque, een typische schotel van daar, bij één van de Vlaamse meisjes. Uiteindelijk vertrokken er 's avonds toch opnieuw bussen naar La Paz dus kochten we een veel te duur ticket naar mijn goesting en vertrokken we opnieuw voor een reis van ongeveer 8u. Tegen 6u30 bereikten we El Alto waar, geloof het of niet, opnieuw blokkades waren. Opnieuw stapte iedereen af, maar dit is voor drie 'blonde' meisjes met rugzak en dus ook met camera, gsm en geld of kredietkaarten niet meteen de meeste veilige plaats om rond te lopen. Na even sukkelen kregen we dan toch een taxi te pakken en geraakten we eindelijk thuis. De opmerking van mijn gastouders: Nu weet ge wat reizen in Bolivia is.
Ach ja, we zijn er geraakt, we hebben weer iets bijgeleerd over dit land en we hebben vooral een heel leuke week in Santa Cruz gehad.  

De afgelopen dagen heb ik niet zo heel veel gedaan. Af en toe iets gaan drinken en verder vooral lui geweest en films gekeken. Moet kunnen zeker wanneer je vakantie hebt?

De plannen voor de volgende weken zijn afspreken met mijn vrienden, mijn graduacion waar ik wel eens benieuwd naar ben en dan Nieuwjaar vieren mogelijk in Tarija, maar dat moeten we nog eens zien.

Oh ja, en ook hier is het binnenkort Kerstmis uiteraard. De boom staat er al en het huis is mooi versierd, maar het is toch een beetje een raar gevoel met die warme temperaturen hier. Geef mij volgend toch maar opnieuw een koude Kerst.

Het volgende bericht zal mogelijk lang op zich laten wachten omdat ik vermoedelijk pas opnieuw interessante, nieuwe dingen te vertellen zal hebben tegen half januari, maar misschien dat ik nog eens enkele foto's online zet.

Tot snel! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten